torsdagen den 11:e mars 2010

Vikten av miljöombyte

Mitt rum har slutat fungera som studieplats, alltför mycket distraherar och jag blir knäpp av att sitta i huset hela dagen.
Så igår besökte jag inte bara ett utan två bibliotek.
På dagen det som låg inne i stan. Efter en promenad i solljuset (men så fort den går i moln är det svinkallt och blåser gör det också, jag börjar se en nackdel med att bo vid havet) och lite rotande i charity shops hängde jag några timmar på det relativt nybyggda stadsbiblioteket. Det är en glaskub, ljus och luftig. För luftig. Den viktigaste beståndsdelen, böckerna, fanns det inte så många av. Pratade med min landlord om det och han berättade att biblioteket hade byggts med pengar från den privata sektorn och de kräver tillbaka så mycket i återbetalning så snabbt att det inte blir några pengar över till annat. Men att sitta där och plugga gick bra.
Sedan for jag hem några timmar, skrev lite till och drog sedan till universitetets bibla som passande nog har öppet 24/7 i veckorna. Där gick det ännu bättre och jag kom på mig själv med att till och med ha roligt. Uppsatsen som jag mest ville spy på några timmar tidigare för att jag inte kunde få den att make sense, gick ihop och kvällen slutade med att jag läste alldeles för länge en filosofibok om fria viljan-problemet för att hitta ett hyfsat citat att slänga in.
Biblioteksatmosfären är den bästa. Att vara omringad av den stora mängden böcker som är den bästa inredningsdetaljen ever, lyssna på bruset av konversationer som aldrig blir högre än viskningar och framförallt andra studenter inspirerar. Internettidstjuvarna lockar inte där.

Inga kommentarer: