måndagen den 5:e mars 2012

Drive

Ibland är väntan något vackert och det gamla uttjatade ordspråket "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" sant. Igår visades äntligen Drive på den lilla indiebiografen här i stan och infriade alla förväntningar jag hade.
Ryan Gosling spelar en stuntförare/mekaniker/kör flyktbilen åt rånare i Los Angeles som blir förtjust i sin granne Irene (spelad av Carey Mulligan!) vars make sitter i fängelse. När maken återvänder blir de ännu mer intrasslade i LAs undre värld och allt går åt skogen.

Bilstinna thrillers brukar inte vara min kopp te men den här är hemskt bra. Soundtracket är perfekt och förhöjer stämningen i varenda scen och kameravinklarna är intressanta och fotot tjusigt överlag. Det är inte särskilt mycket dialog i filmen och tempot är långsamt men ändå är det spännande precis hela tiden. Och alla skådespelarna gör ett fantastiskt jobb, inte bara mina två favoriter. Utan tvekan en av förra årets bästa filmer.

2 kommentarer:

Elin-Alice sa...

jag tänkte först att det var helt fel genre för mig men det där filmen verkar faktiskt himla bra. måste komma till skott och se den snart!

re: helt rätt, det var på ebay jag köpte dem :)

Isabelle sa...

den innehåller visserligen en del brutala scener men man blir alltid förvanad så man hinner blunda om man skulle vilja det.

fint, ska nog leta lite efter sådana jag med :)